Topp Fem Tips för att Minska Stress

Stress är vanligt förekommande i vår samhälle, både ”bra stress” och ”dålig stress” kan påverka vår hälsa och välbefinnande. Här är topp fem tips för att minska stress.

Hur kan jag minska stress?

Få kvalitetssömn och tillräckligt med sömn.

Sömn är så viktigt för vårt övergripande välbefinnande och för att minska stress. Kvalitetssömn är mycket viktigt och det är bra att praktisera god ”sömnhygien” för att få en god natts sömn. Målet är att sova sju till nio timmar varje natt, och vissa behöver till och med mer per natt.

Daglig mindfulness och meditation.

Allt fler studier visar på vikten av en daglig och regelbunden meditation eller mindfulness-praktik. Det kan vara att lyssna på en meditationsljudspår eller att göra djupandning samtidigt som man rensar tankarna.

Aerob träning.

Att utföra någon form av aerob träning dagligen kan vara till hjälp för att minska stress. Det innebär att öka pulsen med 20 slag per minut i cirka 20-30 minuter, med vilken typ av träning du än väljer. Detta kan också öka endorfiner – våra ”må bra”-hormoner!

Massagebehandling.

Massage är en underbar teknik för att minska stress. Det får oss att slappna av och aktiverar det ”vila och smälta” parasympatiska nervsystemet. Det minskar stresshormonet kortisol och ger vårt sinne och kropp möjlighet att lugna sig.

Sök vägledning.

Ofta är det mycket hjälpsamt att söka vägledning från en professionell under stressiga tider. Det kan vara en rådgivare, psykolog eller annan psykisk hälsopersonal som kan guida dig i rätt riktning och lära ut färdigheter för att minska stress i våra liv.

By Sofia Bergström

Lämna ett svar

Andra inlägg